tag:blogger.com,1999:blog-645943002651160382.post2404706142000243587..comments2024-03-20T20:40:59.380+02:00Comments on Sraosha: ΠουλιάSraoshahttp://www.blogger.com/profile/12286368577729004683noreply@blogger.comBlogger7125tag:blogger.com,1999:blog-645943002651160382.post-510755592690976872010-07-28T17:47:19.571+03:002010-07-28T17:47:19.571+03:00@gasireu: Μωρέ, δεν είμαι καθόλου σίγουρος ότι ο κ...@gasireu: Μωρέ, δεν είμαι καθόλου σίγουρος ότι ο κόσμος μου ήταν εικονοκλαστικός ή ότι τα αναρωτήματά μου ήταν εντυπωσιακά. Από την άλλη, ε, αυτά είναι, γι' αυτά γράφω.<br /><br />@AEon FluX (σε κεφάλαια τέσσερα): δεν είμαι καθόλου μα καθόλου σίγουρος ότι η ορθόδοξη θεολογία διαφοροποιείται <b>τόσο</b> ριζικά από τη δυτική α) στην πράξη και β) όταν φύγουμε από το επιλεγμένο κόρπους "νηπτικών" (με ούτως ή άλλως μίνιμουμ επίδραση στο καθημερινό ορθόδοξο βίωμα πριν το 1981) που τόσο αγάπησαν οι νεορθόδοξοι. Ο Νικόδημος ο Αγιορείτης που κυριάρχησε στην ορθόδοξη πίστη και πράξη και ενάμισυ αιώνας είναι <em>ακριβώς</em> σαν τους κακούς δυτικούς που σκιαγραφείτε. <br /><br />Έχω πάντως επιβάλει <a href="http://sraosha2.blogspot.com/2009/06/o-sraosha.html" rel="nofollow">εμπάργκο στον εαυτό μου για τα περί Ορθοδοξίας</a>, οπότε δεν το συζητώ το θέμα σε βάθος ή σε μήκος.Sraoshahttps://www.blogger.com/profile/12286368577729004683noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-645943002651160382.post-65799898249122325032010-07-28T05:53:48.587+03:002010-07-28T05:53:48.587+03:00Υπάρχει ένα κλασσικό βιβλίο...έγραψαν πολλοί γι...Υπάρχει ένα κλασσικό βιβλίο...έγραψαν πολλοί γι'αυτό το θέμα... δυστυχώς αμετάφραστο, είναι ενός Γερμανού του Κλάους Έλερ "Η συνέχεια της αρχαιοελληνικής φιλοσοφίας στην βυζαντινή περίοδο". Εκεί βλέπει κάνεις ότι<br />όλα τα θέματα που έθεσε το άγρυπνο ελληνικό πνεύμα στο φιλοσοφικό πεδίο, έδωσε κάποιες απαντήσεις κι έρχεται μετά η χριστιανική ελληνική παράδοση να ξαναπάρει αυτά τα ερωτήματα και να τα πάει πιο πέρα. Το ερώτημα της κίνησης και του χρόνου το βρίσκουμε στον Ωριγένη. Τρώει τα μούτρα του ο Ωριγένης, το ξαναπαίρνει ο (Άγιος) Μάξιμος ο Ομολογητής. ... Στην τέχνη μοιάζει ότι είναι κάτι ριζικά διαφορετικό το αρχαιοελληνικό άγαλμα από τη βυζαντινή εικόνα. Ως τεχνική έκφραση είναι διαφορετικό. Ως στάση απέναντι στο δημιουργικό καλλιτεχνικό γεγονός είναι ακριβώς η ίδια: η υπέρβαση του νατουραλιστικού, η υπέρβαση της εμμονής στο άτομο, η αναγωγή στο όντως υπαρκτό. Γι'αυτό και είναι "άγαλμα" στ'αρχαία ελληνικά το γλυπτό, γιατί δίνει την αγαλλίαση της θέας του όντως υπαρκτού. Η εικόνα είναι "πρόκληση διάβασης επί το πρωτότυπον" λέγαν οι βυζαντινοί. Το ίδιο μπορεί να μελετήσει κανείς στη μουσική. Το ίδιο στη συνέχεια της αρχαίας τραγωδίας στην εκκλησιαστική ευχαριστία, η ίδια δομή, η ίδια δραματουργία με τους δυο χορούς, τους κορυφαίους, τον αντιφωνισμό κλπ... Είναι πολύ συγκεκριμένα τα πράγματα αλλά το κλειδί ... είναι να καταλάβουμε τόσο τον ελληνισμό όσο και την εκκλησία όχι εθνικιστικά, όχι τοπικιστικά, αλλά ως πρόταση πανανθρώπινη."AEon FluXhttps://www.blogger.com/profile/09156447609437528612noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-645943002651160382.post-2754959315989883672010-07-28T05:53:09.515+03:002010-07-28T05:53:09.515+03:00Επομένως το δίλημμα των βυζαντινών... στο τέλος τη...Επομένως το δίλημμα των βυζαντινών... στο τέλος της βυζαντινής περιόδου, δεν ήταν να υποταχθούν ή να μην υποταχθούν στον πάπα. 'Ηταν να υποταχθούν ή να μην υποταχθούν στον ηθικισμό και στην ιδεολογία, να διατηρήσουν το πρωτείο του εμπειρισμού που χαρακτηρίζει την Εκκλησία ως γεγονός, ως δρώμενο, ως κοινότητα, ως πραγμάτωση του όλου σε κάθε ευχαριστιακή σύναξη.<br /><br />Τώρα αν υπήρξε συνέχεια ή όχι με τον ελληνισμό... Ούτε τον ελληνισμό μπορούμε να τον καταλάβουμε με όρους εθνικισμού. Εάν προσπαθήσουμε να τον καταλάβουμε με όρους εθνικισμού, δεν προσεγγίζουμε κανένα νόημα, είναι μια πλήρης ανοησία. Θα τον καταλάβουμε μόνο ... και τότε είναι οικουμενικός ο ελληνισμός, υπήρξε οικουμενικός γιατί αυθυπερβάθηκε θυσιαστικά, διακόνησε. Τι ήταν ο ελληνισμός της Αλεξάνδρειας, τι ήταν ο ελληνισμός της Καππαδοκίας, της Νέας Ρώμης; Ένας ελληνισμός ο οποίος δεν είχε απαιτήσεις ρατσιστικές, εθνικιστικές, φυλετικές. Από τη στιγμή που θα γίνει φυλετισμός ο ελληνισμός ή εθνότητα έχει χάσει το παιχνίδι, παύει να είναι ελληνισμός, είναι βαλκανική επαρχία.<br />Τη συνέχειά του μπορεί να τη σπουδάσει κανείς σε όλα τα επίπεδα.AEon FluXhttps://www.blogger.com/profile/09156447609437528612noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-645943002651160382.post-13567808979053978482010-07-28T05:47:39.498+03:002010-07-28T05:47:39.498+03:00Ορθόδοξος θα πει καθολικός, δηλαδή στους αντίποδες...Ορθόδοξος θα πει καθολικός, δηλαδή στους αντίποδες του εθνικισμού. Δεν μπορείς να είσαι ορθόδοξος λαός και ταυτισμένος με εθνότητα. Είσαι ανοιχτός, είσαι αδελφός σε ευρύτερο, πολύ ευρύτερο πεδίο, όπως το λέει και η ταινία "ουκ έλλην και σκύθης και βάρβαρος" κλπ. Αυτή η ταύτιση έχει για μας τεράστια πολιτιστική δυναμική.<br />Αν το συνειδητοποιήσει και η Ρωσία - η Ελλάδα φοβούμαι ότι είναι πολύ αργά πια - ότι ορθόδοξος θα πει μη εθνικιστής, τότε αρχίζει ένας άλλος προβληματισμός".<br />...<br />" Η αυτοκρατορία ήταν κάτι ριζικά, κεφαλαιωδώς διαφορετικό από ό,τι είναι σήμερα το εθνικό κράτος. Αυτό το κατάλαβε ο Καρλομάγνος. Ο Καρλομάγνος επιχείρησε να ιδρύσει αυτοκρατορία. Και γι'αυτό χρειαζόταν μια άλλη religio imperii, μια άλλη θρησκευτική, μεταφυσική δηλαδή, βάση της αυτοκρατορίας. Κι ανέθεσε στην αυλή του,<br />ο πιο διακεκριμένος της αυλής του ήταν ο περίφημος Αλκουίνος, να διαμορφώσουν έναν χριστιανισμό, διότι τότε ο<br />χριστιανισμός ήταν ταυτόσημος με τον πολιτισμό, που να διαφέρει από τον πολιτισμό της Ρωμαϊκής αυτοκρατορίας<br />για να μπορέσει να στήσει στην νεόφυτη τότε Δύση μια άλλη αυτοκρατορία. Έτσι προήλθε το σχίσμα. Έτσι προήλθε μια ριζική διαφοροποίηση του χριστιανισμού προσαρμοσμένη στις απαιτήσεις ανθρώπων με πολύ χαμηλό ακόμα πνευματικό επίπεδο. Γι'αυτό και βλέπετε μέχρι σήμερα στον δυτικό χριστιανισμό να προέχει ο ηθικισμός και το ιδεολογικό μέρος. Να μιλάνε για δόγματα σαν να είναι ταμπού και να μιλάνε για την ηθική έτσι όπως την περιγράφει σαν κόλαση ο Μπέργκμαν ή ο Φελίνι στις ταινίες τους.AEon FluXhttps://www.blogger.com/profile/09156447609437528612noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-645943002651160382.post-2315256599098128662010-07-28T05:46:52.295+03:002010-07-28T05:46:52.295+03:00"Πού και πού συγκινούμαι όταν μαθαίνω ότι το ..."Πού και πού συγκινούμαι όταν μαθαίνω ότι το παγόνι είναι σύμβολο της αθανασίας στη χριστιανική εικονογραφία: κάτι τόσο όμορφο ακόμα και οι άπλυτοι μισογύνηδες στυλιτόφρονες ημιάγριοι καλόγεροι που έτρεχαν τη χριστιανική πίστη για κάμποσους αιώνες το εκτιμούν."<br /><br />Το παγώνι είναι το σύμβολο της αθάνατης ψυχής στην ορθόδοξη πνευματικότητα, γιατί όπως ανοίγει την ουρά του όταν πιει νερό, έτσι και η ψυχή μετέχει της αθανασίας κι αποκαλύπτει το πλήρες και αρχαίο κάλλος της όταν εμποτιστεί με το αληθινό ύδωρ, τον Λόγο του Θεού. <br /><br />Επειδή μ'εκνεύρισε το σχόλιο σου για τους μοναχούς, σχόλιο που προέρχεται από 'Ελληνα διανοούμενο σ'εποχή δραματικής συρρίκνωσης του Ελληνισμού, όταν περιμένουμε από τους "πνευματικούς" ανθρώπους ν'αρθρώσουν λόγο που θα ξυπνήσει τους βάρβαρους πλέον 'Ελληνες και θα τους οδηγήσει στο αρχαίο κάλλος αντιγράφω εδώ απομαγνητοφωνημένα σχόλια του Γιανναρά προς γνώση και συμμόρφωση. <br /><br />Είχες γράψει κάποτε για το numinus: ευκαιρία να μάθεις να ξεχωρίζεις τον ηθικισμό του προτεσταντισμού και του Βέμπερ από το άθλημα της αληθείας, στο οποίο πλέον λίγοι μοναχοί απέμειναν να <br />επιδίδονται και αυτοί μόνο ν'αληθεύουν όταν οι υπόλοιποι "πνευματικοί άνθρωποι" μετράμε αναλύσεις κόστους-ζημίας και το μπότομ λάιν, κοινώς το συμπέρασμα και το όφελος του απόπατου.AEon FluXhttps://www.blogger.com/profile/09156447609437528612noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-645943002651160382.post-21671608538929838042010-07-27T22:15:44.365+03:002010-07-27T22:15:44.365+03:00α, μα και το περιστέρι ήταν καταπληκτικό! η μοιραί...α, μα και το περιστέρι ήταν καταπληκτικό! η μοιραία αναδρομή στις παιδικές προσλαμβάνουσες έχει πάντα τέτοια εντυπωσιακά αναρωτήματα, πιο πολύ εικόνες και λιγότερο λέξεις μια και ο κόσμος μας ήταν ακραία εικονοκλαστικός, νομίζω!gasireuhttps://www.blogger.com/profile/16960000500797429385noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-645943002651160382.post-72415005440174802972010-07-26T21:28:20.691+03:002010-07-26T21:28:20.691+03:00Το περιστέρι είναι εδώ.Το περιστέρι είναι <a href="http://sraosha2.blogspot.com/2008/09/blog-post_18.html" rel="nofollow">εδώ</a>.Sraoshahttps://www.blogger.com/profile/12286368577729004683noreply@blogger.com