Πέμπτη 18 Αυγούστου 2005

Η σκοτεινή πλευρά του ήλιου

Απ' ό,τι φαίνεται, η υπόθεση της εταιρείας πάει πολύ μακριά. Εδώ πρόκειται μάλλον για υπογραφές μηχανικών που βεβαιώνουν συντηρήσεις που δεν έγιναν ή που έγιναν ελλιπώς (με 'σπιτ φιξ', που λένε και στην Κύπρο), για πιλότους χωρίς βιογραφικά, για τον κύριο Δράκο που μιλούσε για τα ψυχολογικά του προβλήματα στην πρώτη συνέντευξη τύπου που έδωσε (κάμποσες ώρες μετά τη συντριβή) εμπαίζοντας συγγενείς και την κοινή γνώμη και ατιμάζοντας τους νεκρούς. Να τους φτύσουμε και, αμήν Παναγία μου, να σαπίσουνε στα χρέη ή πίσω από τα σίδερα ή και τα δύο.

Δύο πράγματα λίγο πιο πέρα. Έχετε παρατηρήσει πως οι μικρές αεροπορικές εταιρείες (για λόγους μάλλον ευνόητους) είναι επιρρεπείς στα δυστυχήματα; Θυμηθείτε την πρόσφατη πτώση στη Σικελία και πάμπολλες άλλες περιπτώσεις. Δεν πρέπει η μάνα μας η ΕΕ να επιβάλει αυστηρότερους ελέγχους ασφαλείας στις (μικρές) αεροπορικές εταιρείες της Ένωσης; Καλύτερα να στραγγαλιστεί οικονομικά η 'Rabbit Air' και η 'Air Costa Brava', λόγου χάρη, παρά να πηγαίνει ο κόσμος σαν τα κοτόπουλα.

Δεύτερον: όλοι του χώρου (όχι μόνον ο Κωστάκης) φαίνεται πως ήξεραν το ποιόν της εταιρείας και πολλοί μιλούν τώρα με τρόπο που ταράζει και προβληματίζει. Φυσικά, ήτανε δύσκολο να μιλήσει κανείς πριν: λίγο το ότι όλοι οι Κύπριοι είναι κουμπάροι μεταξύ τους και ξαδέρφια, λίγο η εταιρική πειθαρχία (omertà), λίγο ο φόβος να χάσει κανείς τη δουλειά του. Και για να μη φανεί πως κάνω άκαιρη πλάκα εις βάρος των Κυπρίων: σε πολλές μεσογειακές κοινωνίες ο κόσμος θα κράταγε το στόμα του κλειστό -- και εγώ ο ίδιος (που κηρύσσω) θα δίσταζα να βγάλω τα βρωμερά άπλυτα του εργοδότη μου στη / στα φόρα. Όμως, όταν μιλάμε για ζωές ανθρώπων, μήπως ήρθε η ώρα να μάθουμε και εδώ στην Εσωτερική Θάλασσα την τέχνη του whistle-blowing, στον δρόμο που χάραξε ο ισραηλινός ήρωας Βανούνου;

GatheRate

4 σχόλια:

  1. Πολύ σωστά μίλησες.Για την Κύπρο θέλω να πω ειδικά οτι οι συνθήκες κάνουν ακόμα πιο δύσκολο το whistle-blowing γιατί εκτός απο όλους τους λόγους που σωστά αναφέρεις υπάρχει και το μικρό μέγεθος της χώρας.Και καλά ο Εγγλέζος και ο Γάλλος πιλότος μπορεί αν καταγγείλουν την εταιρεία τους και τους διώξουν να ψάξουν κάπου δουλειά.Στη Κύπρο όμως που είναι μια πιθαμή δεν έχουν και άλλη επιλογη εκτός απο το ξενίτεμα-ε όταν έχουν και οικογένεια εύκολο είναι;

    Φυσικά και όταν παίζονται ζωές δεν πρέπει να υπάρχει δεύτερη σκέψη γι'αυτό.Αλλα μιλάμε εμείς που είμαστε έξω απο το χορό.Οπως και να'χει η πίεση σε τέτοιες περιπτώσεις πρέπει να είναι αφόρητη.Και όταν είναι αφόρητη τότε ίσως η θεραπεία που ακολουθήθηκε και σε αυτή την περίπτωση ήταν να τα ξεχάσουμε και να ελπίζουμε οτι δεν θα συμβεί το κακό.

    Αμ δε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Εγώ πάλι δεν μπορώ να το πιστέψω ότι με την αμεσότητα που χαρακτηρίζει τις ενέργειες τους θα επέτρεπαν εν γνώσει τους πιλότοι ή μηχανικοί να πετούν ακατάλληλα αεροπλάνα, με κίνδυνο όχι μόνο της δικής τους ζωής αλλά και των δεκάδων επιβατών που θα πάρουν μαζί τους σε πιθανό ατύχημα (πόσο σικκιμετζής να είναι κάποιος, μετάφραση από το sraosha). Λαμβάνοντας υπόψην ότι ξέρω οδηγό λεοφωρείου που αρνήθηκε να οδηγήσει προβληματικό όχημα, δεν το χωνεύω ότι γνώριζαν αυτοί κάτι και το άφησαν να περάσει έτσι. Μπορεί να τους πιστώνω και με περισσότερη ευσυνειδησία από ότι πρέπει.

    Τώρα τα υψηλόβαθμα στελέχη, οι μέτοχοι και οι μάνατζερς είναι εντελώς άλλη υπόθεση.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Είδα ένα ντοκυμαντέρ τον Ιούνιο στο Discovery (σε ξενοδοχείο ήμουνα) για το πώς ο εφησυχασμός και η αυτοπεποίθηση κάποιων μηχανικών αεροσκαφών προκάλεσαν ένα σοβαρό ατύχημα (παραδόξως χωρίς νεκρούς) σε μια πτήση της ΒΑ πριν πολλά χρόνια.

    Αλλά εδώ εμπλέκονται πολλά άλλα, νομίζω.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Και όμως, ίσως να υπάρχουν whistle-blowers και στην Κύπρο, αν κρίνω απο σημερινά δημοσιεύματα..

    ΑπάντησηΔιαγραφή