Δευτέρα 13 Νοεμβρίου 2006

... και στις καλύτερες οικογένειες, μέρος Β'

ή Ιστορίες για αγρίους από το Νησί όπου (πέρα) Βρέχει

Σε αυτό εδώ το ποστάκι (στα αγγλικά) διαβάζουμε για το τι συμβαίνει όταν (κάποιοι) δημοσιογράφοι και παρόμοιοι αποπειρώνται να μας μιλήσουνε για επιστήμη, πάνε ρωτάνε τους λάθος ανθρώπους και μετά προσπαθούν να κάνουνε το κομμάτι τους (λίγο) πιο σέξυ.

Από τις δασείες που σε κάνουν έξυπνο μέχρι τις αναρίθμητες θεραπείες του καρκίνου, από τους αστεροειδείς που μας έρχονται σβουρηχτοί το 2046 μέχρι τις τάχα μου διαλέκτους των αγελάδων, από τους εξωτικά εξωτικούς Πιραχά μέχρι το (ένα και μοναδικό, ε;) γονίδιο της ξεπέτας ή της μονογαμικής αφοσίωσης, αυτό το βωντεβίλ παίζεται ξανά και ξανά, σε Ευρώπας και Αμερικάς.

Επειδή σίγουρα είστε όλοι αποβλακωμένοι από τον σύγχρονο τρόπο ζωής και το άγχος, το Ίντερνετ, την τηλεόραση, τη λεξιπενία, τα βιντεοπαιχνίδια, τα κινητά τηλέφωνα και άλλα λιλιά και ψυχοναρκωτικά, να σας το αναπαραστήσω διαγραμματικά:

α) Παίρνουμε τη δημοσίευση ή (καλύτερα) την περίληψή της.

β) Αφαιρούμε: θεωρητικό υπόβαθρο, υποθέσεις εργασίας, μεθόδους και ενδιάμεσα αποτελέσματα / συμπεράσματα.

γ) Διαγράφουμε ό,τι δεν καλοκαταλαβαίνουμε. Μια εναλλακτική λύση είναι να το βάλουμε μέσα σε εισαγωγικά για να πουλήσουμε μούρη και ατσς!

δ) Αντικαθιστούμε το ειδικό (λ.χ. 'κοιλεντερωτά' ή 'ταχύτητα αντίδρασης') με το γενικό (λ.χ. 'ζώα' ή 'ευφυία').

δ) Διαγράφουμε τα 'πιθανόν', 'ενδεχομένως', 'ίσως' κττ.

ε) Μεταγράφουμε τα 'ενδέχεται' σε 'αποδεικνύει', τα 'ενδείξεις' σε 'αποδείξεις', τα 'εικάζουμε' σε 'αποδεικνύουμε', κ.ο.κ.

στ) Ξαναγράφουμε ό,τι προέκυψε υπό το φως γνωστού και αναγνωρίσιμου στερεότυπου (μάξιμουμ ενός -- άντε, δύο).

GatheRate

5 σχόλια:

  1. wow!!! Και μια φορά που κάποιος λέει ανοιχτά πώς γίνονται τα επιστημονικά άρθρα. Θα πειραματιστώ και θα σας απαντήσω. Ξέρω, να προσέχω μη σκίσω το καλτσόν.

    φιλούρες. :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Υπάρχει βέβαια και κείνη η αναρώτηξη, σχετικά με το φαινόμενο της λεξοφρενίτιδας. Αν απαντάται αποκλειστικά στην αγγλόσφαιρα.

    Το επισημαίνω διότι ορισμένες θεωρίες θέλουν το ημέτερο γαλατικό χωριό (ΧΕΛΛΑΣ, φορ θάουζαντ γήαρς εντ στιλ καουντιν) να έχει μια κάποια ΥΣΤΕΡΙΑ με τα γλωσσικά επειδή δεν επιβιβάστηκε στο τρένο του διαφωτισμού, του ορθολογισμού και των συναφών ισμών.

    Αυτοί, που και επιβάτες πρώτης θέσης είναι και ελεγκτές και μηχανοδηγοί και σταθμάρχες, πως και έχουν τέτοιες εμμονές; Εντάξει, εμάς δεν μας φτάνουν. Αλλά έτσι κι αλλιώς εμάς δεν μας φτάνει κανείς σε τίποτα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. @xps: Να το διατυπώσω κι αλλιώς: μία συνάδερφος αμερικάνα το είπε ως εξής: "to report science in a newspaper or the tv, you just take the abstract, remove all the caveats and present it. Or you sometimes just fuck the whole thing up."

    Να μεταφρά;

    @akindynos: Ακριβώς αυτό είναι ένα από τα δύο πράγματα που θέλω να πω εδώ, εξ ου κι ο τίτλος. Το άλλο είναι πώς 'περνάει' η επιστημονική έρευνα στα μέσα (όρα και τι λέω στην xpsilika από πάνω).

    Παρεμπιπτόντως, δεν ξέρω κάποιον που να έχει ρητά συνδέσει την ανώμαλη και πονεμένη σχέση μας με τη γλώσσα στην Ελλάδα με το ότι η Πατρίς μας "δεν επιβιβάστηκε στο τρένο του διαφωτισμού, του ορθολογισμού και των συναφών ισμών". Ίσα-ίσα που η Καθαρεύουσα είναι τέκνο (και) του Κοραή.

    Οπωσδήποτε, τέτοιοι ισχυρισμοί θα ήτανε και ανεδαφικοί και εσφαλμένοι: επιβλέψατε επί τους Γάλλους...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Να διευκρινήσω πως δεν αναφέρομαι σε κάποια γλωσσολογική σχολή (αν υπάρχει τέτοια την αγνοώ). Αλλά στην άποψη ότι η αντιδραστικότητα στο γλωσσικό πεδίο είναι εμπροσθοφυλακή (ή οπισθοφυλακή, ανάλογα με τη σχετική θέση του παρατηρητή) της αντιδραστικότητας στο πολιτικό πεδίο.

    Πάνω σ' αυτή τη βάση κάνω τη σύνδεση με τα του διαφωτισμου και τον σιδηρόδρομο. Με άλλα λόγια, «και στις καλύτερες οικογένειες και μάλιστα απουσία της χαρακτηριστικής δικής μας παθογένειας»

    (το διαολάκι μέσα μου με τσιγκλάει να προσθέσω και τον εξηλεκτρισμό, ώστε κάπου στο άθροισμα να βγάλει σοβιετ, αλλά δεν θα υποκύψω)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. ακίνδυνε, είσαι κι ο πρώτος (ζήτω το Β' Πενταετές).

    ΑπάντησηΔιαγραφή