Δευτέρα, 6 Ιουνίου 2011

A comedy of terrors



Σπανίως συμφωνώ με τον Αντώνη Ράντικαλ πια. Αλλά πριν δευτερόλεπτα με έστειλε εδώ μέσω του μπλογκ του. Σαρκάζει την αισθητική του λογότυπου-σήματος του Κινήματος των 10 (του προσβάλλει τα εικαστικά αρχέτυπα μάλλον -- δε θα έχει δει διαφήμιση βότκας τα τελευταία 20 χρόνια...). Εγώ έκανα κάτι άλλο: διάβασα τους τίτλους των επιμέρους άρθρων. Πάμε να ρίξουμε μια ματιά, που θα έλεγε κι ο Φρέντυ Γερμανός (ο οποίος δε ζει πια για να συμπράξει με τους 10 που είναι 12 ή 11). Προειδοποιώ τους αναγνώστες ότι ενδεχομένως αγνοώ κρίσιμους παράγοντες όσων οι 10 προτείνουν, και ζητώ ταπεινά συγγνώμη (και χωρίς ίχνος ειρωνείας ή ταπεινολογίας). Αυτό οφείλεται στο ότι ζω στην ξενιτειά αλλά και στο ότι δεν έστερξα να διαβάσω τα άρθρα τους -- μόνο τους τίτλους:

Ξεκινάμε με τα βαριά χασαποσέρβικα: ο Ράμφος (μέσα στους δέκα σοβαρότερους ανθρώπους στην Ελλάδα, το πάλαι) αναμασά το καταζαβλακωμένο κλισεδάκι "κρίση=κίνδυνος+ευκαιρία".

Συνεχίζουμε με την πολυσυζητημένη σαχλαμάρα του Σαββόπουλου. Αντιλαμβάνομαι ότι τα κοινωνικά αντανακλαστικά που αναπτύσσουμε με τα διαβάσματά μας (και με την καθοδήγηση του κομματόσκυλου που μας ντρεσάρει) αμβλύνονται όσο αυξάνει η περιουσία, η ηλικία, η μπάκα κι η φαλάκρα. Όμως η διαπιστωμένη ανθρώπινη ευαισθησία ενός καλλιτέχνη όπως ο Νιόνιος, πόσα στρώματα λίπους χρειάζεται για να μονωθεί τελείως από την εξωτερική πραγματικότητα; Και δε μιλάω για σωματικό λίπος, προς Θεού.

Σώτη: "Κυβέρνηση συνεργασίας: να διαπραγματευτεί γρήγορα και συνοπτικά μια καινούργια σχέση με την ΕΕ στη βάση της ισότητας και της αλληλεγγύης, όχι της τοκογλυφίας και της εκμετάλλευσης". Συμφωνώ. Όπως λέει κι ο Τάλως, ειρήνη και κοινωνική δικαιοσύνη, αμήν Παναγίτσα μου (κλεμμένο από τον Τζιμάκο, πριν κηρύξει κι αυτός πογκρόμ).

Ριβέλλης: "Να απαγορευτούν πορείες και απεργίες του Πλάτωνος ["Φαρμακεία"] Ριβέλλη". Ναι, ώστε να μπορούμε να χλευάζουμε ανενόχλητοι την απάθεια και αποχαύνωση της πλεμπάγιας τρώγοντας στο Αλάτσι ή στο Λαλού.

Παππάς: Συμφιλίωση με την πραγματικότητα. Αυτό κι αν είναι ουτοπικό. Πρέπει να περιμένουμε πρώτα να πεθάνουμε όοοολοι εμείς που έχουμε εκτεθεί στο κωλοβακτηρίδιο Ε. σχολείο, άρα όλοι άνω των 6, νοουμένου βεβαίως ότι αλλάζει αμέσως το εκπαιδευτικό σύστημα και δεν κατεβάζει ο Καραμπελιάς, ο Ζουράρις, ο Μίκης, η τριανδρία Άνθιμος-Σεραφείμ-Αμβρόσιος και ο Ψωμιάδης Δεσμώτης τον κόσμο στους δρόμους για να κάψουμε τη Δραγώνα στην πυρά (διαχρονικό αίτημα).

Γκορίτσας: να επιστρέψουν οι καλύτεροι. Ναι, οπωσδήποτε. Αμέσως. Αλλά πάλι, τι θα κάνουνε στην Ελλάδα; Θα πάνε για φραπέ αρχικά, οκέι. Μετά; πού να τους απασχολήσουμε; Στο Δημόσιο; Έχει Μνημόνιο. Στα Πανεπιστήμια; Μα εκεί ήδη η έρευνα απομυζά πόρους και ανθρώπινο δυναμικό, εμποδίζοντάς τα από το να επιτελέσουν το πραγματικό τους έργο: παραγωγή πτυχίων, εκκόλαψη κομματόσκυλων, τόνωση της επαρχίας, γαμοπάζαρο-νυφοπάζαρο, παραγωγή ψεύδους, ιδεολογίας και (βεβαίως) μανδαρίνων με στόμφο και άποψη (που την εκθέτουν και στο opus magnum τους, την προ δεκαπενταετίας διδακτορική διατριβή τους).

Θεοδωρόπουλος: Να σιωπήσουν οι οικονομολόγοι. Μωρ' να αγιάσει το στόμα του! Να σκάσουν, όχι να σιωπήσουν, οι τσαρλατάνοι. Είναι γενικότερο το αίτημα όμως: να πάψουν όλοι όσοι νομίζουν ότι κατέχουν την απόλυτη αλήθεια ενώ η άγνοιά τους γδέρνει σκνίπα στο χιλιόμετρο· να το βουλώσουν όσοι έχουνε γνώμη επί παντός του επιστητού ενώ το γνωστικό τους πεδίο είναι το ελάχιστο· να πάνε σπίτι τους οι "πανεπιστημιακοί" γκουρού-ξερόλες που δίδαξαν ένα εξάμηνο στο Πανεπιστήμιο Τιρμπουσόν· να επιστρέψουνε στη δουλειά τους οι αυτόκλητοι ιστορικοί, γλωσσολόγοι, γιατροί, κοινωνιολόγοι, εθνολόγοι, πολιτικοί επιστήμονες.

Πολλά "να". Από τα "θα" του Αντρέα, στα "να" της εποχής ΓΑΠ. Πιο πρόσφατα: από τον απαθή πέσαμε στον αδαή και από αυτόν θα μας παραλάβει ο αδίστακτος. Εκτός κι αν επιστρέψει το μητσοτάκ δηλαδή, να μας σώσει και πάλι.

GatheRate

8 σχόλια:

  1. Οφείλω να σας ενημερώσω πως 'χάνετε' αν δε διαβάσετε το πόνημα του Χρήστου Χωμενίδη. Θαρρεί κανείς η πεμπτουσία της συνουσίας των 10.

    Ζητώ φυσικά προκαταbολικά συγγνώμη για το αποτρόπαιο της προτροπής μου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Εχετε απολυτο δικιο. Το μονο πραγμα που ευθυνεται για τα (παρελθοντα και νυν) χαλια μας ειναι οι τετριμμενοι τιτλοι και οι ντεμοντε προτροπες οπως "να πληρωσουμε ο,τι χρωσταμε", "η κριση μπορει να ειναι ευκαιρια" κτλ.

    Ενω ατακες οπως "Δωστε πισω τα κλεμμενα", "Νομος ειναι το δικιο του εργατη" θα μας οδηγησουν συντομα στην (εθνικη κ' προσωπικη) ηθικη αναταση. Αυτο, και ανουσιες καλλιτεχνικες αναζητησεις αν η σεκανς στο Χ εργο του Γκονταρ (αλλα στην σκηνη Β, οχι στην Γ, οπου ο σκηνοθετης παιγνιωδως κανει μια νυξη στο μνημειωδες εργο του Ζαν Πωλ Σαρτρ "Το αμετροεπες μουνι του δελφινιου" (για να κανω κ' μια αναφορα στον Τζιμμακο κ' εγω) ειναι σκηνοθετικως αρτια η μη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. @πρίγκηπα: Το διάβασα, μετά από την παρότρυνσή σας. Εντάξει, ο ΧΧ έχει αφιερώσει την καριέρα του στο να μας πειθαναγκάσει πόσο διαβασμένος, ρηξικέλευθος, διορατικός και πνευματώδης (με αυτή τη σειρά είναι. Αν τον διαβεβαιώσουμε ότι τον θαυμάζουμε, λέτε να σταματήσει;

    @Δημήτριο τον 3ο: οι τίτλοι δεν είναι ούτε "τετριμμένοι" (δεν έγραψε κανείς κομμάτι π.χ. με τίτλο "το μαχαίρι στο κόκκαλο") ούτε "ντεμοντέ" (δεν έγραψε κανείς κομμάτι με τίτλο "η λαίλαψ του Κομμουνισμού"): είναι αυτό που στην δημοσιογραφική διάλεκτο καλούμε 'ευχολόγια'. Μάλιστα κάποια ευχολόγια (του σεβαστού Κριαρά, του ντόμπρου Μάινα κτλ) δεν είναι άστοχα -- λύσεις δεν αποτελούν πάντως.

    Οι προτροπές να πληρώσουμε ό,τι χρωστάμε είναι πανθομολογουμένως (που λέει κι ο ΧΧ) ανεδαφικές. Όσο για την κρίση που μπορεί να είναι ευκαιρία -- καλύτερη ευκαιρία από την ένταξή μας στην ΕΟΚ; από το τέλος του Ψυχρού Πολέμου; από την καταστολή στην οποία βρίσκεται το τουρκικό στρατιωτικό κατεστημένο; από τους Ολυμπιακούς; από το ευρώ; Ηθικολογικές χρηστοήθειες μυρίζει αυτό το "η κρίση είναι ευκαιρία"...

    Τώρα, ναι, να πληρώσουν όσοι έφαγαν θα ήτανε μια καλή κίνηση (κι ας μην οδηγήσει στην ανάταση). Το "νόμος είναι το δίκιο του εργάτη" είναι βεβαίως χυδαίο, τερατώδες και η χρήση του σύμπτωμα του πώς (δεν) αντιλαμβανόμαστε τη δημοκρατία.

    Για τις "ανούσιες καλλιτεχνικές αναζητήσεις" διαφωνούμε (αν και ο Γκοντάρ είναι μαλάκας): αν κοπούνε κι αυτές θα αποκαφρωθούμε ντιπ για ντιπ. Αφήστε τον κόσμο να έχει αναζητήσεις, να γελάει, να ερωτεύεται, να λαγνεύεται, να αιθεροβατεί, να τραγουδάει, αφήστε τον κόσμο λιγάκι να ονειρεύεται, τουλάχιστον. Δε θα έχει και τίποτε άλλο σε λίγο. Αλλά πάλι, έτσι τη βγάζανε κι οι σκλάβοι στις φυτείες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Καλε μου Σραοσα (δεν προκειται για ειρωνεια, μου εισαι εξαιρετικα συμπαθης, στα τετοια σου το ξερω, οκ) - εχε το υποψη σου για μετα.

    Ειμαι βετερανος παλαιοτερων φλεημγουωρς και πλεον τελω εν αποστρατεια. Αιντε καμμια τρολλια αραια κ' που στον ολντ μπου που τα σβηνει λογω των κομπλεξ που κουβαλαει - ανθρωπινο, πολυ ανθρωπινο. Ο μονος λογος που σχολιασα το παρον ηταν η μαλλον απαξιωτικη αναφορα στον Ραμφο (οι αλλοι με την εξαιρεση Κριαρα μου ειναι μαλλον αδιαφοροι). Να ξεκαθαρισω τη σχεση μου με τον Ραμφο. Διαφωνω σε καμποσα σημεια (πολλες σελιδες, βρε παιδι μου, πολλες σελιδες). Βρισκω θεμιτο (πρωτοποριακο θα ελεγα) το ερμηνευτικο του σχημα περι επιδρασης της θρησκειας στην ψυχοσυνθεση του Ελληνα - αλλα δεν μου αρκει οταν καλουμαι πχ να εξηγησω γιατι ο Ελληνας εχει τοσο μεγαλο προβλημα να παραδεχθει οτι π.χ. χρωσταει κ' πρεπει να πληρωσει (κατι που δεχεται μεχρι κ' ο Παναγιωτατος Αμβροσιος). Δεν τον εμπιστευομαι πληρως ενεκα του παλαιοτερου εναγκαλισμου του με την θρησκεια - κ' ας εχει αποτοξινωθει (με πρωην θρησκους, οπως κ' με πρωην πρεζακια, πρεπει κανεις να ειναι προσεκτικος). Κατα τ'αλλα, ειμαι ετοιμος να προσδωσω στο λογο σου την ιδια βαρυτητα που αποδιδω στην δικη του, οπερ συναμα συνεπαγεται οτι εχω πανω κατω τις ιδιες απαιτησεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Αλλα εκτιμω την εν γενει σταση του ολα αυτα τα χρονια.
    Ο Ραμφος ελεγε πανω κατω τα ιδια δεκαετιες τωρα, οταν πχ εσυ η ο ολντ μπου (τον οποιο αναγορευω, για τους σκοπους του παροντος ποστ, στην προσωποποιηση σχεδον ο,τι θεωρω λαθος σε αυτη τη χωρα, κατα τ'αλλα να ειναι καλα ο ανθρωπος) γραφατε κριτικες για το Χ ή Ψ εργο του Ε ή Ζ (για αυτο περισσοτερα πιο κατω). Δεν ανακαλυψε ξαφνικα το προβλημα (οπως πχ ο ολντ μπου ή κ' εσυ) - το ειχε δει - οπως το ειχε δει κ' οποιος οποιοσδηποτε ειχε τα ματια του ανοιχτα (της ταπεινοτητους του γραφοντος συμπεριλαμβανομενης). Κ' λεει τωρα τα ιδια που ελεγε κ' τοτε - οι μονοι που αλλαξανε τροπαρι πεφτοντας απο τα συννεφα ειστε, το μαντεψες, εσυ κ' ο ολντ μπου. Ο οποιος τωρα μας προσφερει ποστ οπως αυτο
    Τina killed the democratic star (οι κακοι Ευρωπαιοι, οι αιμοβορες αγορες κτλ - μονοι οι Εβραιοι λειπουνε απο τη σουπα. Καμμια διαθεση αυτοκριτικης, μια στυφη γευση επαρχιωτισμου, καμμια αισθηση του ρολου μας ως Ευρωπαιοι.

    Η το παρον δικο σου για του τιτλους των αρθρων του κινηματος των δεκα. Δεχομαστε οτι εχουμε μεγαλο προβλημα κ' ασχολουμαστε με τους τιτλους (οι οποιοι ισως ειναι κ' του υλατζη); Τι να κανεις;

    Να διαβασεις αυτο http://rakashaz.blogspot.com/2011/06/fair-weather-democracy.html
    και οχι αυτο http://www.elculture.gr/Articles/ElcMAG/The-Names-Of-Love/fullstory.php?id=43065

    Περι ηθικης - λες
    Οι προτροπές να πληρώσουμε ό,τι χρωστάμε είναι πανθομολογουμένως (που λέει κι ο ΧΧ) ανεδαφικές

    ------- αυτο προφανως δεν σημαινει οτι α) δεν το παραδεχεσαι οτι χρωστας β) δεν προσπαθεις να ξεχρεωσεις ο,τι μπορεις. Να παρατηρησω οτι πλεον δεν παμε για φουντο επειδη δεν πληρωνουμε ολα αυτα που χρωσταμε (να ξεχρεωσουμε δλδ) αλλα επειδη δεν τα εξυπηρετουμε.

    Ηθικολογικές χρηστοήθειες μυρίζει αυτό το "η κρίση είναι ευκαιρία"...

    ------- ο,τι κ' να ειναι, δεν αναιρουν το οτι υπαρχουν καποιες βασικες αρχες. Οταν κανεις λαθος, το αναγνωριζεις κ' επωμιζεσαι το κοστος, δεν φερεσαι σαν παιδακι και δεν κλαψομουνιζεις, οπως σου λεει (σε 134 σελιδες ειναι η αληθεια) ο Ραμφος. Κ' οπως θα σου ελεγε επισης ο Ραμφος, ας τους αλλους κ' κοιτα τα φτιαξεις την παρτη σου πρωτα.

    ------Τώρα, ναι, να πληρώσουν όσοι έφαγαν θα ήτανε μια καλή κίνηση

    μωρε βεβαιως - κ' θα σου ελεγα κ' αλλα. Ως ελλην πολιτης με εξοργιζει οτι κανεις δεν ζητησε λογαριασμο για του δοσιλογους, για τους συνοδοιπορους της Χουντας την 7ετια κ' εντευθεν (με τον καραγκιοζη τον ανδρεα να καιει τους φακελους - απο τα μεγαλυτερα εγκληματα της νεοτερης νεολληνικης ιστοριας). αλλα αυτα μετα, η τουλαχιστον παραλληλα με πραματα που πρεπει να γινουν για να μεινουμε στην επιφανεια μεχρι να περασει κανα παπορι να μας μαζεψει.

    Τεχνη: παραφραζοντας τη γνωστη ρηση, η τεχνη ειναι πολυ σημαντικη για να την εμπιστευτουμε στους καλλιτεχνες. Πολλα μπορω να πω εδω, θα μεινω σε δυο: πρωτον, οτι κ' η τεχνη ενεχει ενα στοιχειο χρηστοηθειας - πολλες φορες μαλιστα δυο κ' συγκρουομενα. Ειχε δικιο η Αντιγονη ή ο Κρεοντας; Γινεται και οι δυο; (να πω εδω οτι κ' ο Σοφοκλης μπορουσε κ' να κανει τεχνη κ' να μιλαει για καθηκον εχοντας εκπληρωσει το δικο του προσωπικο καθηκον, αρα δεν ηθικολογουσε (κ' αληθεια γιατι η λεξη εχει πλεον απαξωτικη σημασια;). Δευτερον, τεχνη κανουν οι χορτατοι. Εμεις προφανως χορτατοι δεν ειμαστε (αλλιως δεν θα ειμασταν σε αυτα τα χαλια, για την ακριβεια κ' την τεχνη απλα την καταναλωναμε λαιμαργα (ποσα εργα να δεις / σιντι να ακουσεις κτλ).

    Τα φιλια μου στην Κυπρο μας :)



    ΥΓ
    http://www.ert.gr/index.php/eidiseis/politismos/48-sinema/6001-l---r.html

    χαριτωμενη καλλιτεχνικη εκδηλωση - βεβαια οι μισοι Ρομα στην Ελλαδα δεν εχουν 1 βρυση στον καταυλισμο να πιουν νερο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. «οι κακοι Ευρωπαιοι, οι αιμοβορες αγορες κτλ - μονοι οι Εβραιοι λειπουνε απο τη σουπα. Καμμια διαθεση αυτοκριτικης, μια στυφη γευση επαρχιωτισμου, καμμια αισθηση του ρολου μας ως Ευρωπαιοι»
    Αυτό «το καμμία διάθεση αυτοκριτικής» έχει τόση σχέση με την πραγματικότητα όσο ότι έσβηνα τα σχόλια. Εκτός και αν είσαι το μεγατρόλ μου που επί καμιά διετία πρέπει να έκανε παγκόσμιο ρεκόρ τρολαρίσματος πριν βάλω μετριασμό και ησυχάσω και εγώ και αυτό και όλοι οι υπόλοιποι. Η πραγματικότητα λοιπόν είναι ότι σε σειρά από ποστ έχω γράψει πως έτερον εκάτερον: και ο γιαλός είναι στραβός αλλά και εμείς στραβά αρμενίζαμε. Οπότε στα δικά μου τα μάτια επαρχιωτισμός είναι όλα εκείνα τα βλέμματα από τους 32 ως τον Γεωργελέ που κοιτάζουν ΜΟΝΟ το δικό μας στραβό αρμένισμα, παραλείποντας να αναφέρουν ότι έχει και ο γιαλός τα προβληματάκιά του. Τέλος αν χάλασε η δική σου σούπα με την μη αναφορά στους Εβραίους βάλτους εσύ ως καρύκευμα, μην σου χαλάσω τη συνταγή.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Οκ λοιπον, εν ταχει

    α) δεν ειμαι εγω ο Γιωργ εε το τρολ σου. Οι τρολιες μου ειναι δεν ειναι 3 σε διαστημα ανωτερο των 3 ετων, κ' δεν ειχαν κατι ευθεως προσβλητικο (ξερω γω να σε λεω μαλακα κτλ).

    β) "και ο γιαλός είναι στραβός αλλά και εμείς στραβά αρμενίζαμε." Κοιτα, εισαι αρκετα εξυπνος για να γνωριζεις οτι ο καλυτερος τροπος να αποσεισεις τις ευθυνες απο πανω σου ειναι να τις παραδεχθεις χωρις ομως να τις προσδιορισεις κ' χωρις να αποφανθεις για το τι πρεπει να γινει απο δω κ' περα κτλ. Ακριβως οπως το Παγκαλικο ολοι τα φαγαμε - εν μερει ορθο (οπως κ' η δικη σου δηλωση) αλλα θεε μου ποσο μα ποσο λαθος. Οποιος πολεμαει το τερας πρεπει να προσεξει μην του μοιασει κτλ.

    γ) "ότι έχει και ο γιαλός τα προβληματάκιά του" οι αγορες σαφως κ' εχουν πολλα προβληματα. Σαφως κ' η κριση σε μεγαλο βαθμο οφειλεται στο αισχρο deregulation κ' απιστευτα κακο book keeping ειδικα στις ΗΠΑ (διαβαζα στο βιβλιο του Sorkin νομιζω http://www.amazon.com/Too-Big-Fail-Washington-System/dp/0670021253 oτι πριν την κριση μεγαλοτραπεζιτες πηγαν στην FED κ' της ειπαν να τους βαλει χαλιναρι γιατι ειναι αχορταγοι, ενω οταν πηγαν να πουλησουν την Lehman κ' αλλες τραπεζες διαπιστωσαν οτι κανεις δεν ηξερε επακριβως τα χρεη / ανοιγματα / στοιχεια των τραπεζων. Σου θυμιζουν κατι αυτα; Οι αιτιες τις κρισης μας ειναι οι ΙΔΙΕΣ με αυτες της κρισης του 2008. Να πω οτι ειναι εξαιρετικα ανηθικο να κατακρινεις ΤΩΡΑ τις αγορες ενω τοσα χρονια επαιρνες τα λεφτακια τους χωρις να ρωτας / δινεις αξιοπιστα στοιχεια κτλ. Κ' στην τελικη, οι αγορες το (ψιλο)μαθαν το μαθημα τους, τα πραγματα αλλαζουν κ' για αυτο δεν σε δανειζουν τωρα. Εσυ ως Ελλαδα τι κανεις; Τους ζητας (απο τις ιδιες αιμοβορες αγορες) προφανως να συνεχιζουν να σου δανειζουν οπως πριν. Ηθικο κ' συνεπες δεν το λες. Κ΄στην τελικη ξερεις, κανεις δε σου λεει να πας σε αυτες. Κατσε σπιτι σου κ' βγαλτα οπως μπορεις.

    γ) Τέλος αν χάλασε η δική σου σούπα με την μη αναφορά στους Εβραίους βάλτους εσύ ως καρύκευμα, μην σου χαλάσω τη συνταγή.

    Ο καθεις κ' οι αποδιοπομπαιοι τραγοι του. Μεριδα του ΛΑΟΣ θεωρει υπευθυνους τους Εβραιους, ο ΣΥΝ τις αγορες, κ' οι δυο ανταμα χαιδευουν τ'αυτια του λαου. Ισως για αυτο στο παρελθον ειχαν αποφασισει να κατεβασουν μαζι υποψηφιους http://cm.greekhelsinki.gr/uploads/2006_files/ghm824_syn_laos_ypopsifioi_greek.doc

    ομοιος ομοιω αει πελαζει

    http://www.amazon.com/Too-Big-Fail-Washington-System/dp/0670021253

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Το θέμα όμως είναι ακριβώς αυτό: πως και μαλάκα να με έλεγες δεν θα σε έσβηνα. Οπότε δικαίωμά σου και έχει και το χάζι του να λες πως προσωποποιώ ό,τι πάει στραβά στη χώρα, αλλά αισθητά λιγότερο δικαίωμά σου να λες πως έσβηνα σχόλια. Αξιολογική κρίση βέρσους γεγονότος.

    ΑπάντησηΔιαγραφή