Πέμπτη 5 Νοεμβρίου 2015

Πέντε σούτρες


1.
Υπάρχουν πολλοί τρόποι να κερδίσεις μια γυναίκα ή έναν άντρα. Ο καθένας μας έχει τους δικούς του. Τα πράγματα περιπλέκονται όταν θέλεις να την κρατήσεις ή να τον κρατήσεις. Αυτό είναι και το δύσκολο. Βεβαίως, για πολλούς το να κρατήσεις ένα ταίρι ταυτίζεται με την κτήση του αφού θα έχει προηγηθεί η λεγόμενη κατάκτησή του. Πώς θα επιτευχθεί η κτήση; Κι εδώ υπάρχουνε τρόποι πολλοί: η βία, η αστυνόμευση, ο πειθαναγκασμός, ο πατερναλισμός και άλλοι. Με το που θα εξασφαλιστεί η κτήση του άλλου και θα ανοίξει ο δρόμος στο φορτικό και άνυδρο "για πάντα", εξασφαλίζεται ταυτόχρονα και η απώλειά του: αυτή ή αυτός που κέρδισες είναι πλέον κτήμα σου. Και ως κτήμα χρειάζεται διαρκώς να του ασκείς βία, να το αστυνομεύεις, να το πειθαναγκάζεις, να το πατρονάρεις -- απλώς και μόνο για να παραμείνει δίπλα σου, κοντά σου ή μαζί σου. Εσύ νομίζεις ότι αυτή η διαρκής διαδικασία είναι το γίγνεσθαι του έρωτα, ενώ στην πραγματικότητα πρόκειται για τη διαρκή επαγρύπνηση ενός στρατού κατοχής ή μιας μηχανής προπαγάνδας. Ήδη το έχεις απωλέσει το ταίρι σου.

2.
Τον αδύναμο ή, χειρότερα, τον συντετριμμένο άνθρωπο δεν τον προσεγγίζεις με όρους δύναμης, αφού του πρώτου του λείπει και τον δεύτερο τον έχει συντρίψει. Δεν γίνεται να του ζητάς να "βρει τη δύναμη" και να την ασκήσει, δεν μπορεί να απαιτείς να συμμαζευτεί και να σοβαρευτεί και να αφήσει τις μαλακίες. Εν ολίγοις, δεν του ζητάς να πάει να κάνει αυτό ακριβώς που δεν μπορεί να κάνει. Πολλές φορές αυτό που καταπραΰνει και ενδυναμώνει τον αδύναμο να τον πλησιάσεις αφού παραιτηθείς από τη δική σου δύναμη.

3.
Δεν υπάρχουν καθολικές και παγκόσμιες συμβουλές. Κάθε παροχή μη-προσωπικής βοήθειας και χορήγηση γενικών συμβουλών που βοηθούν τους πάντες είναι φενάκη, κάθε κολυμβήθρα του Σιλωάμ όπου ξεπλένονται ολωνών οι νευρώσεις, ανασφάλειες, φόβοι, ακυρώσεις, ματαιώσεις, πόνος είναι γεμάτη νεράκι Καματερού. Από αυτή την άποψη, κάθε συμβουλή ουάν-σάιζ είναι είτε παουλοκοελική αστειότητα είτε απλώς επικίνδυνη.

4.
Η έμφαση στον πόνο του έρωτα είναι καλύτερη μόνον από την ενασχόληση με ανεκπλήρωτους έρωτες. Η έμφαση στον πόνο του έρωτα και η αντίληψη του έρωτα ως πόνου και δυστυχίας και τυράννου είναι θανατολαγνία: μοιάζει με το να έχει ζήσει κάποιος μια υπέροχη ζωή και εσύ να ασχολείσαι αποκλειστικά με τον θάνατό του. Βεβαίως, πολλές φορές αυτή η ενασχόληση είναι αναπόφευκτη, εάν λ.χ. η ζωή υπήρξε υπέροχη για ελάχιστο χρόνο και εάν ο θάνατος ήταν αργός και βασανιστικός κι επώδυνος. Αλλά δεν γίνεται εξ αρχής να ταυτίζουμε τον έρωτα με τον πόνο του τέλους του. Όσο για τους ανεκπλήρωτους έρωτες, τι άλλο είναι παρά εμμονική αφοσίωση στο μη πραγματικό; Αντιλαμβάνομαι ότι πολλές φορές στη ζωή μας υπάρχει χώρος για το μη πραγματικό, ενδεχομένως και για τίποτε άλλο. Αλλά για πόσο;

5.
Η αυτολύπηση και η αυτομεμψία είναι πανίσχυρα δηλητήρια. Σε μικρές και ελεγχόμενες ποσότητες είναι αποτελεσματικά φάρμακα, ιδίως κατά του σολιψισμού και κατά της φρεναπάτης ότι είμαστε το κέντρο του κόσμου. Σε μεγάλες ποσότητες απλώς σε παραλύουν και σε παραδίδουν βορά σε ό,τι ανελέητο και ανθρωποφαγικό υπάρχει.

GatheRate

5 σχόλια:

  1. Η παράγραφος 1 είναι ό,τι οξυδερκέστερο έχω διαβάσει εδώ και πολύ καιρό. Ο θάνατος της ελευθερίας συνεπάγεται τελικά και το θάνατο του έρωτα. Μήπως όμως έχει έρθει η ώρα να ξεφύγουμε από την ιδιοκτησιακή αντίληψη των σχέσεων και να περάσουμε στις σχέσεις που θεμελιώνονται πάνω στην ελευθερία; Λέω μήπως... ;-)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Εμένα πάλι μ' άρεσαν οι τρεις μεσαίες σούτρες. Η πρώτη είναι και λίγο μπαναλιτέ.
    Συνεισφέρω με την έκτη (σήμερα 6/11) μπας και συνεχίσουν κι άλλοι μέχρι να βγάλουμε το μήνα:
    6. Σε περίπτωση ματαίωσης, προσωπικού αδιέξοδου ή σε αιφνιδιαστικά σταυροδρόμια δεν έχει νόημα να διηγείται κανείς το δραματάκι του σε τρίτους και να περιμένει συμβουλές ή 'απαντήσεις' - θα μιλούν για τους εαυτούς τους χωρίς να το καταλαβαίνουν.
    Κράτα αντίθετα όσους θέτουν ερωτήσεις, αμφισβητούν τις βεβαιότητες στα λόγια σου και σε τσιγκλάνε να τις ξανασκεφτείς.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Στους στοχασμούς του Σιοράν, μετάφραση Παπαγιώργη, υπάρχει ένας που λέγεται: «Για έναν εργολάβο ιδεών». Να τον προσέξεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ξέρεις τόσο καλά τα πάντα περί σχέσεων!Και μοιάζουν βιώματα παράλληλα με τις γνώσεις από τα διαβάσματα.Μπορείς να μου περιγράψεις μία γυναίκα/σχέση δική σου ή άλλη,από τις καλύτερες;

    ΑπάντησηΔιαγραφή