Χτες, ανήμερα του Πάσχα, ο Μελωδία προσπαθούσε όλη μέρα να μας
πείσει ότι είναι Β' Πρόγραμμα (που τόσο μας λείπει). Κάποια στιγμή,
μεταξύ γεύματος και καφέ, έπεσε το "Ας κρατήσουν οι χοροί". Θυμήθηκα
πως, όταν πρωτοάκουσα το τραγούδι, μου είχε κάνει εντύπωση στους στίχους
η λέξη "Ορθοδοξία": δεν νομίζω να την είχα ξανακούσει. Γενικά, το
τραγούδι μού είχε φανεί αλλόκοτο, άλλωστε στο ράδιο, στην κουζίνα
δηλαδή, έπαιζε μόνο Δεύτερο Πρόγραμμα: "τι να μου κάνουν δάκρυα δυο και
στεναγμοί σαρανταδυό", "πουθ' έρχεσαι; απ' τη Βαβυλώνα", "αύριο πάλι θα
'ρθω να σε δω", "γιε μου, οι αρχόντοι ειν' εμπόροι του πολέμου", "να μας
πάρεις μακριά, να μας πας στα πέρα μέρη", "τα ματόκλαδά σου λάμπουν σαν
τα λούλουδα του κάμπου" -- και τέτοια. Στο πικάπ ακούγαμε Διονυσίου και
Θεοδωράκη (Κάντο Χενεράλ και, δυστυχώς, Στην Ανατολή) και Χαμόγελο της
Τζοκόντας. Με δυο λόγια, τι έλεγε αυτό το τραγούδι; Και πού να το
καταλάβει ένα μανιφέστο ένα παιδί;
Τώρα,
που είμαι σε μια ελαφρώς λιγότερο τρυφερή ηλικία, είχα την ευκαιρία να
ξανακούσω και να ερμηνεύσω το τραγούδι: ένα American Pie για τη
νεορθόδοξη γενιά σχεδόν αποστατών Ρηγάδων, που τους άρεσε ο Σίμων Καρράς
κι ο Κόντογλου και ανακάλυπταν το Άγιον Όρος αλλά δεν ήθελαν ούτε τον
χαντούμικο ψευτοασκητισμό των παπάδων (και ποιος τον ήθελε τότε), ούτε τον πουριτανισμό του σ. Φαράκου.
Το
"ας κρατήσουν οι χοροί" ήταν μανιφέστο όταν βγήκε: κοινοτισμός (τα
Αμπελάκια ως παράδειγμα), Ορθοδοξία (ως ιδεολογική ιδιοσυστασία),
αντιθεσμικότητα των άγριων κλαν του χωριού ("φτιάχνουν οι Έλληνες
κυκλώματα κι ιστορία οι παρέες").
Το "ας
κρατήσουν οι χοροί" στα 2014 είναι η περιγραφή του Τέρατος, του
χριστοδουλικού-σαμαρικού σωβινισμού, όπου συνυπάρχουν το τσαγανό του
Έλληνα, η απαξίωση του πολιτικού και η παρανόησή του ως υπόθεση
"αγάπης", ο Θεός της Ελλάδας, τσάμικα-καλαματιανά (χοροί κυκλωτικοί),
ένας τόπος κλειστός, το Άγιο Φως, η μαυρομαντιλούσα μάνα στην Ήπειρο --
ενώ ο πλούτος παραμένει στα χέρια αυτών που πρέπει. Με δυο λόγια:
"Ανάσταση", ως ένα ατομικό γεγονός αυτοβελτίωσης, ως ένα ιδιωτικό
καταφύγιο παρηγόριας και καραγκιοζικής-σεφερλίδικης σάτιρας, και καθόλου
μα καθόλου Επανάσταση. Παραμένουμε ασφαλείς μέσα στο κουκούλι της
ανωτεροτητας και της εντός συνόρων ιδιοσυστασίας μας, επαρχιώτες που
αδυνατούμε να δούμε τον παγκόσμιο αντίκτυπο όσων συμβαίνουν εδώ. Κι
έτσι, ο εξανδραποδισμός, η πολιτικοκοινωνική εκβαρβάρωση και η εξαθλίωση
ενός ευρωπαϊκού λαού για να σωθούν η BNP, η Deutsche Bank και το ευρώ
θα περάσουν στην ιστορία ως μια σειρά από ακατανόητα ασυνάρτητα γεγονότα
(όπως για μας το κίνημα στο Γουδί ή η Δίκη των Εξ), και όχι ως κάτι σαν
τον ισπανικό εμφύλιο, η πρώτη μάχη μεταξύ ελευθερίας-δημοκρατίας-διαφωτισμού και παγκοσμιοποιημένου καπιταλισμού.
Χωριό αυτόνομο, τίποτα δεν είμαστε βρε. Εθνική Ελλάδος, γεια σου. Τι να φταίει η Βουλή.
Ανέβηκε στο The Greek Cloud, στις 21.IV.2014
Ανέβηκε στο The Greek Cloud, στις 21.IV.2014
Χε. http://www.youtube.com/watch?v=khyN8lh_p4w
ΑπάντησηΔιαγραφή