Δευτέρα, 28 Ιουλίου 2014

Ένας κρυμμένος κόσμος


Καμμία αντίσταση, καμμία αντίδραση, ούτε ίχνος εξέγερσης. "Ηττηθηκε ο λαός", λένε μερικοί. Εγώ δεν ξέρω πότε πολέμησε. Τρεις φορές κατέβηκε στο Σύνταγμα, του προκάλεσαν ασφυξία και εγκαυματάκια με χημικά όπλα, τον σάπισαν στο ξύλο, άνθρωποι έχασαν μάτια, κάποιος σκοτώθηκε (αλλά το ΚΚΕ δεν το κάνει θέμα: δεν καιροσκοπεί). Τρεις φορές, τέσσερις, φώναξε. Αλλά δεν αγωνίστηκε, δεν πολέμησε. Και τώρα περιμένει τον ΣΥΡΙΖΑ, χωρίς απαραιτήτως να τον έχει ψηφίσει.

Αλλά δε θα μιλήσω γι' αυτό. Θα μιλήσω για τη λιτανεία του Αγίου Παντελεήμονα χτες στο Κερατσίνι. Σε μια εκκλησία που είχα να πάω χρόνια. Κάθησα σε μια γωνιά και έβλεπα για ώρες τον κόσμο να περνάει.

Ένας ολόκληρος κόσμος, που δεν περνάει από εδώ, από τις σοσιαλμηντικές αντιπαραθέσεις και τους σοφιστικούς αγώνες των κειμένων και των μέσων. Ένας κόσμος που βρίσκεται έξω από τη σφαίρα των δικών μας γενικεύσεων περί "λαού", "κόσμου", "Ελλήνων" κτλ. -- αποτελώντας ταυτόχρονα το σώμα τους. Ένα κόσμος σωματικός, σωματοποιημένος, που μυρίζει λιβάνι, άρωμα, ιδρωτίλα, τσιγάρο, αφρόλουτρο, βαρβατίλα, αφτερσέιβ, κολώνια, σαπούνι, ρακή.

Ένας καντηλανάφτης σαφώς ζορισμένος που κάπνιζε, τσιγγάνοι με ντεκαπάζ και τσιγγάνες ξερακιανές με τζιν, πρόωρα μπαταρισμένα ζευγάρια, τοπικές καλλονές με τα καλά τους, παιδάκια όπως όλα τα παιδάκια του κόσμου: τρυφερά κι ανυπόφορα, πλανόδιες πωλήτριες στεγνωμένες από το τσιγάρο, ανοικονόμητες κοιλιές παραμελημένων γυναικών, αφηρημένοι άνεργοι, έφηβες έτοιμες να σαγηνεύσουν τη γειτονιά με ένα τζιν σορτσάκι, εργάτες χρόνια στον Παπαστράτο, οικογένειες που δεν έχουνε πολλά να περιμένουν από κάποιον εκτός του Αγίου Παντελεήμονα, μανάδες ταπεινές που σου λένε ότι όλες τους πίνουνε ψυχοφάρμακα, παλληκάρια που είπανε στο κομμωτήριο να τους κάνει κατά προσέγγιση το κλαρινογαμπρέ κούρεμα της μόδας, αγέρωχες καλλονές, γερόντισσες έγκλειστες στο γηροκομείο παραδίπλα που πληρώνουνε την ειρκτή με τις συντάξεις ή τα προσφυγικά που κληρονόμησαν, φρεσκοφουσκωμένοι έφηβοι γυμναστηρίου με τατουάζ, κοντοκουρεμένες κυρίες. Και άλλοι και άλλες που το αμβλύ μου βλέμμα δεν διακρίνει.

Ποιος γράφει γι' αυτούς χωρίς να τους εγκλείει σε στερεότυπα τύπου Σταύρου Θεοδωράκη του Βλακός; Ποιος έγραψε το μυθιστόρημά τους χωρίς να τους βλέπει ως κλισέ ή ως παιδιά; Ποιος τούς σκέφτεται πέρα από τους πλατωνικούς κομμουνιστές, που είναι έτοιμοι να τους πατρονάρουν και να τους πούνε για τη ζωή τους, ή πέρα από τους φιλάνθρωπους παπάδες, που τους τραγουδούν "κάντε υπομονή" και άλλα γραφικά; Άνθρωποι παγιδευμένοι μέσα στη γραφικότητα ιθαγενούς ή μέσα στη σχεδόν ζωώδη γνησιότητα που τους αποδίδουν όσοι δεν τους ξέρουν παρά ως μύθους, τραγούδια, καρικατούρες, ελληνικές ταινίες, που τους ξέρουν ως τις μάζες των ανεπίδεκτων μικροαστών ή των λεβέντικων αντίφα γειτόνων του Παύλου Φύσσα. Άνθρωποι ισοδύναμο του Αλβανού, αλλά με ψήφο. Άνθρωποι χωρίς φωνή, μαθημένοι να τους βλέπουν αφυψηλού

Εγώ δε θα μιλήσω γι' αυτούς. Δε δικαιούμαι.

GatheRate

8 σχόλια:

  1. Α, ωραίος, ήθελα καιρό να τα γράψω εγώ αυτά. Διάβασα και το παλιό λινκ, επίσης.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Μυθιστόρημα όχι, αλλά ο Χρήστος Οικονόμου έχει γράψει κάποια διηγήματα για το πολλαχού παρόν, αλλά αόρατο πλήθος. ("Κάτι θα γίνει, θα δεις")

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. και εγώ διαβάζοντας το κέιμενο, αυτό το βιβλίο μου ήρθε στο νου. Πραγματικά αξίζει να διαβαστεί.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. "μαναδες που πινουνε ψυχοφαρμακα", αυτο ειναι το χειροτερο

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. E, kαλά τώρα... Σιγά τα (ζ)ωα. Πάνε στο φέισμπουκ να τους βρεις όλους αυτούς τους τηλεορασόπληκτους (εν δυνάμει) χρυσαυγίτες, οι οποίοι προφανώς και αποτελούν την συντριπτική πλειοψηφία γύρω μας, οπότε και ο συλλογσιμός σου , για να μην κατηγορηθείς για ελιτισμό (αν και εγώ δε νομίζω ότι το κάνεις σε αυτό το κείμενο), θα έπρεπε να διατυπώνει σαφέστερα ότι εμείς είμαστε αόρατοι γι' αυτούς (καθότι η πλειονότητα) και ουχί αυτοί σε μας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Έξυπνα σχόλια σπάνια πλέον απολαμβάνει κανείς...Ε...σε κανα καλό μπλογκ,όπως καλή ώρα εδώ,κάτι μπορεί να αλιεύσεις....Για FB θα μιλάμε τώρα;Θέματα περί σαφήνειας ανωνύμων τε και αοράτων,χωρίς να είναι ελιτίστικα ,δεν είναι και για ζωντόβολα...

    ΑπάντησηΔιαγραφή